First few weeks - Reisverslag uit Peterborough, Canada van Janine - WaarBenJij.nu First few weeks - Reisverslag uit Peterborough, Canada van Janine - WaarBenJij.nu

First few weeks

Door: Janine

Blijf op de hoogte en volg Janine

25 September 2015 | Canada, Peterborough

Hoi allemaal,

heel erg leuk dat mijn vorige berichtje zo leuk werd ontvangen! Vandaag alweer de volgende. De eerste 3 weken in Canada zitten er inmiddels alweer op en ik kan niet anders zeggen dan dat het is omgevlogen! Even een overzichtje van wat ik allemaal gedaan heb de afgelopen weken:

Na mijn kamp begon de introductieweek en die was ontzettend leuk!
Op maandag had ik meteen mijn eerste feestje inclusief een photo booth en suikerspinnen. Op dinsdag stonden mijn oom en tante opeens op de campus! Die waren op weg naar Kingston en kwamen langs Peterborough dus hebben ze besloten om even te stoppen. Eigenlijk zou ik ze pas aan het einde van hun reis zien. Dat was dus een erg leuke verrassing! Ik heb ze even rondgeleid over de campus en ze mijn kamer laten zien. Ze zijn na 2 uurtjes ook weer vertrokken aangezien ik een druk programma had en ze zelf ook nog verder moesten rijden. 'S middags hadden we een tour door het centrum van Peterborough. Dat stelt eigenlijk niet veel voor. Het is niet heel speciaal, maar er zijn wel leuke plekjes om naar toe te gaan, zoals het park. 'S avonds zijn we Poutine gaan eten, want als je een Canada bent moet je dat natuurlijk wel een proberen! Poutine is eigenlijk een soort kapsalon: frietjes met saus, kaas en vlees. Het was wel te eten, maar erg enthousiast was ik er niet over...

Op woensdag werd ik wakker door het brandalarm, want dat moest natuurlijk getest worden. 'S middags ben ik gaan hiken in het gebied rondom de campus. Er lopen hier verschillende wandelpaden. Heel erg mooi! Donderdag was er een picnic (en dat betekent: free food!) en een paint fight! 'S avonds was er een rugby wedstrijd met een BBQ (want ze houden hier van BBQ en hamburgers.). de rugby wedstrijd was eigenlijk een beetje saai want ons team was veel sterker dan het andere team, haha. Maar wel leuk om eens mee te maken! Vooraf werd natuurlijk ook even het volkslied gezongen. Iets wat je bij ons helemaal niet kunt voorstellen!
Op vrijdag had ik mijn eerste les en daarna was er een colour run op de campus. Dat was erg leuk om eens te doen! En als afsluiter zijn we met zijn allen de Otonabee rivier ingesprongen die hier over de campus loopt. Daarna ben ik snel in de douche gesprongen waar ik vervolgens nog 20 minuten heb kunnen schrobben om de verf van mijn lichaam af te krijgen. Naderhand bleek dat bij Katarina de verf niet eens van haar gezicht en uit haar haren ging (daar liep ze dan met roze vlekken op haar gezicht...). Ik had gelukkig alleen nog wat blauw in mijn haren wat er inmiddels alweer uit is.

In het weekend was het slecht weer (13 graden en regen) dus dat was weer even wennen na 30 graden en veel zon iedere dag. Ik was erg moe van de introductieweek dus hebben we allemaal een beetje rustig aangedaan.

Op maandag gingen mijn lessen weer verder. Ik heb inmiddels al gemerkt dat het niveau hier een stuk lager ligt dan in Nederland op universiteiten. Ik heb voor al mijn vakken wel veel assignments die ik moet maken, maar de stof is niet heel erg ingewikkeld. Ik heb de hele week vakken gevolgd en tussendoor nog wat van de stad en de omgeving hier proberen te ontdekken. Op vrijdagavond hadden we een diner dat georganiseerd was door Kate voor alle internationale studenten. Kate is de study abroad advisor en ze is echt een ontzettend leuke en lieve vrouw! We hebben een leuke avond gehad maar zijn ook op tijd weer terug gegaan want zaterdag stond een tripje Niagara watervallen op de planning.

Eerst werden we natuurlijk weer in zo'n gele schoolbus gestopt (die er ontzettend leuk uitzien, maar waarin je geen busreis van 3 uur wilt maken, geloof me!). Bij aankomst bleek dat we 2 uur eerder terug zouden gaan dan eigenlijk de bedoeling was en dat betekende dat we maar 3 uur hadden. We zijn langs de watervallen opgelopen, hebben veel foto's gemaakt, zijn doorweekt geworden door een spontane regenbui en hebben de maid of the mist boot tour gedaan. De Maid of the mist tour is erg leuk! Je gaat met een bootje naar de watervallen en het is echt alsof je er bijna onder staat. Echt heel leuk! Het weer was helaas de hele dag bewolkt en dat was wel jammer, maar het was een erg leuke dag!

Deze week heb ik mijn tweede lesweek. Ik heb inmiddels een tripje naar New York geboekt met Jutta voor tijdens de reading week! Yes! Ik kan het nog niet helemaal geloven! Heb er zo veel zin in! Verder ben ik sinds gister verkouden, waardoor ik me nogal moe en niet zo fit voel.

Vandaag heb ik de dag met mijn tante en oom doorgebracht! We zijn richting de Kawarthas gereden (natuurgebied hier in de buurt) en hebben nog een waterval gezien. Daarna zijn we hier in de stad naar de oudste liftlock ter wereld gaan kijken. Het afscheid nemen was wat minder leuk en het betekent ook dat ik er de komende maanden helemaal alleen voor sta!

Wat me hier verder opvalt qua (cultuur)verschillen:
-De afstanden: alles lijkt dichtbij maar is uiteindelijk nog best wel een heel stuk rijden. Als ik mensen hier vertel dat ik in Nederland van de ene kant naar de andere kant kan rijden in vier uur dan kijken ze je raar aan haha. Als je hier ergens naartoe rijdt, dan rij je vooral door heel veel natuur heen. Er is heel veel uitgestrekte natuur en dat zijn we in ons kikkerlandje niet echt gewend.
-Ook al een paar keer gehoord deze week als ik zeg dat ik uit Nederland kom: 'That's in Belgium right?'. Euhm, well not exactly... haha.
-De kantinemevrouw die elke keer: 'Hi honey' zegt wanneer je iets gaat bestellen.
-De mentaliteit: de mensen hier zijn echt allemaal heel aardig. Mensen begroeten elkaar, maken een praatje met elkaar etc. Dat kan leiden tot leuke en interessante gesprekken. In NL zijn we toch wat introverter en maken we wat minder snel een praatje met mensen die we niet kennen...
-De supermarkt... *diepe zucht*
-Het eten... *nog diepere zucht*. Burgers, burgers en nog eens burgers in alle soorten en maten: kip, veggie, bacon, cheese, classic etc. Oh en Mac 'n Cheese (macaroni met kaas) staat hier minimaal twee keer per week op het menu...
-Tijdens een les is het hier heel normaal om 10 minuten te laat binnen te komen wandelen, of om midden in de les naar buiten te lopen om iets te drinken/eten te halen. Iets wat ik in Tilburg niet echt herken...

Verder gaat vanaf komende week de temperatuur iets omlaag. Tot nu toe is het erg warm geweest voor de tijd van het jaar. Dat betekent dat de herfst komt en de bomen gaan verkleuren. Volgende week is er een roeicompetitie hier op de campus waar ik heen ga en ik heb voor zaterdag een dagje Toronto gepland met een aantal meiden. Kortom: weer veel leuke dingen op de planning!

Liefs,
Janine.

  • 25 September 2015 - 06:40

    Monique:

    Hoi Janine,
    Wat een opluchting dat het daar zo goed met je gaat.
    Hier bij ons is het toch al iets langer herfstachtiger

  • 25 September 2015 - 06:40

    Monique:

    Hoi Janine,
    Wat een opluchting dat het daar zo goed met je gaat.
    Hier bij ons is het toch al iets langer herfstachtiger

  • 25 September 2015 - 08:11

    Davina:

    Leuk om te lezen! Enjoy!!! En toe maar NY hoe gaaf! X

  • 25 September 2015 - 16:15

    Thea:

    Wat een mooi verhaal , fijn dat het jou goed bevalt . Het gaat ook goed nu je tante weer terug gaat naar Nederland, het contact blijf toch . Nu kun je wel met haar over veel dingen praten ,want ze weet hoe en waar jij zit . Het telefoontje met drieën was een verrassing voor jou en mij leuk . Lieve schat doei

  • 09 Oktober 2015 - 21:26

    Ceciel:

    Ik ben benieuwd wat die komende weken je brengen... Het kan bijna niet beter!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Canada, Peterborough

Janine

Voor mijn minor ga ik een semester aan Trent University in Canada studeren.

Actief sinds 22 Aug. 2015
Verslag gelezen: 418
Totaal aantal bezoekers 4512

Voorgaande reizen:

01 September 2015 - 31 December 2015

Exchange Canada

Landen bezocht: